Újabb halálos Autopilot baleset – ugyanazt a hibát követte el a Tesla, mint három éve

Három éve, 2016 május 7-én Joshua Brown az egyesült államokbeli 27A autópályán vesztette életét a Tesla Model S-ében, amikor az az Autopilot irányítása alatt nekiütközött egy kanyarodó kamion pótkocsijának. Nemrég egy kísértetiesen hasonló balesetben szedett újabb áldozatot egy kanyarodó kamion, ugyanis az 50 éves Jeremy Beren Banner Model 3-asa hasonlóképpen ütközött egy pótkocsinak, mint Joshua Brown Model S-e.

Brown 2016-os halála miatt rengetegen támadtak a Teslára. Az amerikai autógyártónak hónapokon keresztül kellett állnia a nyomást, ám a történet végére mondhatni pontot tett, hogy a nemzeti közlekedési hatóság nem találta hibásnak a Tesla rendszerét az esetben. Az Autopilot egy vezetéstámogató extra, amely mellett a sofőrnek folyamatosan figyelnie kell a közlekedésre. Ezt maga a Tesla sem győzi hangsúlyozni, ahogyan minden más forrás is azt javasolja, hogy ne bízzunk feltétel nélkül a fejlettnek mondható, ám csak fél-önvezetőnek titulálható rendszerben.

Az Autopilot 2016-os hibáját teljesen kivizsgálták, és az akkori rendszer képességeit mérlegelve a Teslát nem vették elő hivatalosan az ügyben. Azóta eltelt három év, és csak egy dolog nem változott. Az Autopilot használata mellett még mindig odafigyelést várnak a sofőrtől, vagyis csak egy kettes szintű önvezető rendszerről van, ám maga az ezt működtető szoftver és érzékelők szinte teljesen kicserélődtek. Joshua Brown halálakor még egy sokkal régebbi szoftver működtette az Autopilotot, az érzékelőket pedig az izraeli Mobileye szolgáltatta. Ezt azóta leváltotta a Tesla – saját, elvileg fejlettebb érzékelőket használnak, és a szoftveren is rengeteget fejlesztettek. Éppen ezért jön nagyon rosszul ez a baleset a Tesla számára.

A rengeteg változás és fejlődés ellenére ugyanis a Tesla rendszere újra elkövette azt a hibát, ami akkor és most is halálos balesetet okozott.

Akkor, 2016-ban ez inkább arra világított rá, hogy még rengeteg fejlődésre van szüksége az önvezető rendszereknek, ám ennyi év távlatában a mostani baleset inkább azt sugallja, hogy ennek a technológiának bizony vannak korlátai. A radarral és kamerképekkel működő Autopilot kétféle érzékelési módszerének köszönhetően többre képes, mint egy simán radarral működő rendszer, ám láthatjuk, hogy még ez is figyelmen kívül hagyhat akkora akadályokat, mint egy kamion pótkocsija. A radar például kiválóan érzékeli a közeledő és távolodó tárgyakat, ám a szakértők szerint az álló és az autó előtt keresztbe elhaladó akadályokkal – mint ez esetben a kamion – problémái vannak. Emellett olykor a radar által jelzett tárgyakat a rendszer figyelmen kívül hagyja, hogy elkerülje a szükségtelen vészfékezéseket. Gondolhatunk itt például felüljárókra, amelyeket akadályként vehet fel a radar, miközben az autó gond nélkül el tud haladni alatta.

A Teslára még rengeteg fejlesztés vár, ez nem kétséges. A részben AI által vezérelt Autopilot a mesterséges intelligencia ellenére folyamatosan korlátokba ütközik, és ezek nem képesek kezelni az olyan helyzeteket, amelyekkel még nem találkoztak korábban. Ráadásul ezesetből a Model 3-ról, vagyis a Tesla legújabb autójáról