Néhány tanács a SuC használatához

Szerencsére egyre többen vagyunk, sok az új, kezdő vagy leendő Teslás, hátha valaki még nem tudja/nem gondolt rá (a profiknak semmi újság) Többször találkoztam már teltházas Supercharger állomással, így élhetőbb ez a helyzet is:
A Supercharger oszlopok teljesítményosztóak, párba vannak kötve (kivéve V3, de ilyen még csak Londonban van). Ez azt jelenti, hogy ha vki az 1A-n pl. 108 kW-tal tölt, akkor az 1B-re kb. csak 30 kW jut. Ezért célszerű egy helyet kihagyva feltölteni az állomást. Szerencsére nálunk még ritka a teltház, nem alakulnak ki a Kaliforniában előforduló sorbanállások. Bár ott is lehetne ésszerűbben használni, mert az autó kínál alternatívát.
A Suc a gyors továbbhaladásért van, az autó is ennek megfelelően kalkulál a GPS-ben. Célszerű beírni Suc-t úticélnak, még ha ismerjük is az utat, mert így az autó kondícionálja az akksit mire odaérünk, így gyorsabb lesz a töltés. Javasolt alacsony %-n érkezni, és nem teletölteni, hogy kihasználjuk a Suc adta teljesítményt. Tehát ha 50% hatótávra van szükségünk, akkor a 20-70% nagyságrendekkel gyorsabb, mint a 40-90%. Most már Magyarországon is egyre inkább lehet így üzemelni.
Akkumérettől változik, de kb 60% töltöttségnél már lecsökkenünk a nyilvános DC töltés sebességére, 85% körül pedig az AC-re. Ekkor már nem etikus mások elől elvenni a lehetőséget, ha nem feltétlenül muszáj továbbtöltenünk. Leterhelt állomásnál nem is enged 80% fölé tölteni, ha nincs olyan úticél a naviban, ami enélkül nem megoldható (ezt ugyan ügyesen ki lehet kerülni)
Néha viszont elkerülhetetlen, hogy tovább töltsünk. Ekkor is segíthetünk társainknak. Ha pl. minden “A” oszlop foglalt, és mi is “A” oszlopon töltünk 22kW-tal, megtehetjük, hogy átállunk egy “B”-re, mert nekünk már elég a csökkentett teljesítmény is, míg az újonnan érkező valószínűleg nagyon “szomjas”. Ezáltal gyorsul az állomás áteresztési sebessége is, mert az új érkező nem 30 kW-tal fog 10%-os akksit tölteni, hosszú időre foglalva az adott oszlopot. De egyes helyeken arra is van lehetőségünk, hogy átálljunk AC oszlopra (Fót, Törökbálint, Sormás) ha lecsökkentünk már a fedélzeti töltőnk teljesítményére (11, 16,5, 22 kW).
És végül teltház esetén sokat segít a kommunikáció is, tájékoztathatjuk az újonnan érkezőt, hogy 5 perc múlva végzünk, és beállhat a helyünkre, ne keressen nyilvános töltőt, ha már itt ez a Suc :wink:

4 kedvelés

A - B oszlopváltás szerintem felesleges. hiszen dinamikus és szimmetrikus a teljesítésmegosztás mindkettő A, B csatlakozó felé.

Ez igaz, csak az újonnan érkező nem tudja, hogy melyik A oszlopon megy kevéssel a töltés. Ha beáll egy 1 perccel ezelőtt érkezett mellé, akkor nem kap teljesítményt. Arra gondoltam, hogy ha én már csak 22-vel töltök egy A-n, akkor én tegyem szabaddá az enyémet azzal, hogy beállok egy B-re, így az újonnan érkező az egyetlen szabad A-n teljes teljesítményt kap.

1 kedvelés