Los Angeles – San Francisco túra egyszuszra – képes erre reálisan a legújabb Model S?

A Tesla néhány napja frissítette a Model S és Model X villanyautóit, amellyel a villanyautózás eddigi legsikeresebb márkája még magasabbra emelte a hatótáv lécét. Papíron, az amerikai EPA ciklusban viszonyítva 55 kilométert nőtt a Long Range Model S hatótávja, a MotorTrend újságírói pedig azonnal meglátogatták a Teslát, és próbára tették a frissített hajtásláncot.

Az egy töltésből megtehető kilométerek számát leginkább a teljesen kicserélt első motor gyarapítja. Korábban, a Model S tervezésekor Elon Musk és csapata az indukciós motorok mellett tették le a voksukat, hiszen akkor jobban megérte ezzel a megoldással gyártani a Teslák hajtásláncát. A Model 3-nál azonban már kifejlesztettek egy számukra kedvező áron előállítható és működő állandó mágneses alapú hajtóegységet, amelyet most a Model S is megkapott az első tengelyen.

Hogy miért csak most? A Tesla folyamatosan számol, és azon sakkozik, hogy vajon hogyan maximálizálhatnák a leghatékonyabban a profitot és a hatótávot egyaránt. Az akkumulátor és a hajtáslánc hatékonyságának összhangban kell lennie, éppen ezért milliónyi számolással próbálják kideríteni, hogy az adott technológiával melyik a legjobb út. Valamivel több cella előállítása és beszerelése egy kevésbé hatékony motorhoz, vagy egy leheletnyivel kisebb akkumulátor egy kevesebbet fogyasztó motor mellett. A Tesla most látta úgy, hogy ideje átalakítani az első tengely hajtását.

Az új motor egyetlen hátulütője, hogy az állandó mágnesek akaratlanul is visszafogják az autót, amikor a hajtás nincs működésben. A Tesla azonban elárulta, az összkerekes modellek először a hátsó tengelyt kapcsolják le, és kizárólag az első tengelyen hajtanak akkor, ha tartják a sebességüket. Vagyis az állandó mágneses motor csak abban az esetben kapcsol le, amikor egyáltalán nincs szükség erőre, hátul pedig még mindig egy indukciós motor csücsül, ami kevésbé hátráltat kikapcsolt állapotban.

A MotorTrend arra volt kíváncsi, hogy az új hajtással vajon megtehető-e egy töltésből a San Francisco – Los Angeles táv. Pontosabban a Tesla fremonti gyárából indultak a Los Angeles-i dizájnstúdióhoz, amely a Google szerint egy 585 kilométeres túra – mindez megállás nélkül.

A Tesla a következő tanácsokat adta: klíma 22 fokon, kettes erősségen. Vezessenek a megengedett legnagyobbal sebességgel, autópályán pedig álljanak be nagyjából 110 km/órás tempóra. Nincs szó tehát hypermilingról, hiszen reálisnak mondható körülmények között indulnak a túrának. Ráadásul a sofőr sem egyedül ül az autóban, ami még néhány kilométert „büntet” a Teslán. Amíg lehetett, Autopilottal koptatták az autópálya aszfaltját, ezzel is több nyomást gyakorolva az akkumulátorcsomagra, ám valamikor az úton a sofőr annyi időre engedte el a kormányt, hogy a Tesla letiltotta a vezetéssegítő rendszert. Egy megállással újraaktiválhatták volna az Autopilotot, ám tartották magukat a szünetmentes tervhez.