[Kibeszélő] Model 3 otthoni töltése, kábelek

Szép az a kábel, de semmilyen életvédelmi funkció nincs benne.
Pedig egy EVSE-nek ez lenne a fő feladata.
A használt ipari csati előtt van -az EV töltéshez megfelelő- FI relé?

Ez igaz, és a kábel leírásában ezt emlékeim szerint meg is említik. Nálunk van az ipari csatlakozó előtt FI-relé, úgyhogy ez nem volt probléma.

1 Like

Érdekes ez a kábelkérdés. Nekem gyári tartozékként adták a 16A pirosat az S-hez, bár én nem ezt használom, hanem itthon vettem ezek közül a 3x32A-t: http://gyorstoltok.hu/termekkategoria/elektromos-auto-toltokabelek/aktiv-toltokabelek/ Egyébként indokolatlan volt, olcsóbb lett volna a dugót 3x16-ra alakíttatni, de vásárlás előtt nagy volt a para a töltést illetően:)

A gyári (model s, de gondolom a model 3 is) UMC a piros 3F 16A csatival védett, az elé nem kell külön fi relé. Ha adott a három fázis, akkor 1600 forint a fali 3f csati plusz kell elé 3x20A kismegszakító kb még 2000 forintért.

Persze utólag már könnyű okosnak lenni :wink: evvel is max 7 óra a töltés.

1 Like

Ha már a töltő kábelekről esett szó, valaki esetleg nem próbálta a Tesla gyári fali töltőjét? Érdemes megvenni kb 500€-ért?
Ti milyen teljesítményű töltőt használtok otthon és az mennyire megfelelő hétköznapi használatakor? Ha 1x32 A-m van az már elegendő vagy érdemes bővíteni pl 3x16 A-re?

  1. A fali töltő helyett ajánlom azt, amit fent írtam, mert hasonló áron van, de máshol is használható, ahol 3x32A van. Bár erre már szinte nincs szükség, mert azért alakul az infrastruktúra Magyarországon is, mégis alkalmazható adott esetben.
  2. Alapjában véve 3 fázis, mert a fedélzeti töltő is az. Az 1x 32A = 7,35 kW, de akkor ha a hűtőszekrény bekapcsol már le is vágja az automatát. Bár szerintem ezt csak a régebbi 22kW-os töltősök tudják, mert 3x24A a maximum az új 16,5 kW-osoknál. Ez azt jelenti, hogy 1 fázison 24A a maximum, azaz 5,5 kW. Ekkora teljesítménnyel gyakorlatban 8-10 óra a töltés, viszont hajat még nem biztos, hogy lehet szárítani mellette. Én ugyanekkora teljesítménnyel töltök, csak 3x8A-rel, 3x20A hálózaton. Mehet mellette a mosógép, indukciós lap, akármi, hiszen marad 3x12A. (csak jól kell osztani). Persze ha csak éjszaka töltesz, ennek nincs jelentősége. Viszont ha sietsz, akkor duplázhatod a töltési sebességet, feltéve hogy senki sem használ semmit. Remélem követhető volt :slight_smile:
2 Likes

Köszi a sok infót, minden világos.
Nálam szerencsére külön van teljesen a garázs betáp és az óra is, így akár az autó töltésére tudom használni az ,összes” áramot. Így elég 1x32A vagy inkább kérjek bővítést/módosítást ?
A Model 3-hoz gyárilag milyen kábeleket adnak? Azt érdemes/lehet használni otthoni töltéshez? Azzal is fel lehet tölteni 6-7 óra alatt vagy kell specko fali töltő? Jól tudom a Model 3-nak 11kW-os a fedélzeti töltője?

A gyári kábel csak egy fázisú töltésre képes, normál (schuko) fali aljzatból max. 13A-el (3 kW) és lakókocsis (kék, caravan) csatlakozóval 16A-el (3,7 kW). Ezt akkor érdemes használni otthoni töltésre, ha nincs más lehetőség és/vagy jellemzően 50-100 km-t mész naponta az autóval.

A fedélzeti töltő 11Kw-os, de azt csak három fázison tudja (3x16A).

Feltételezve, hogy normál aljzat van a garázsodban, ez a gyári kábellel 18 km/h töltést jelent (becsült), szóval 6-7 óra alatt 108-126 km-nyi hatótáv növekedésre számíthatsz.

Összegezve a fentieket, ha 18 km/h-nál gyorsabb töltést szeretnél, ezek a lehetőségeid vannak:

  1. veszel egy frekvenciaváltót, de ez drága mulatság lesz
  2. bővítesz 3 fázisra, ez valószínű jobban megéri, és talán még kevesebbe is kerül, mint a frekvenciaváltó
  3. beszerelsz egy egyfázisú 3 pólusú ipari csatlakozót, amivel ki tudod használni a gyári kábellel a 16A-es (3,7 kW) töltést, ami a gyakorlatban 22 km/h töltést jelent (becsült), tehat 6-7 óra alatt 132-154 km
1 Like

image

A töltési veszteséged jóval nagyobb 1 fázison, mint 3 fázison.
Pl. 1 x 13A = 80%; 3 x 13A = 90%

Hmm, ezt jó tudni. A fentiek becsült számok voltak a három fázisú töltésből számolva. Ha hazajön a feleségem az autóval, akkor letesztelem az egy fázisú töltést, hogy pontosíthassak.

Valahol olvastam olyat, hogy a Tesla gyári “töltő”, ha a 3F csatival van bedugva, de csak 1F-en jön delej, akkor azt rávezeti mind3 fázis töltőjére, így a névleges 16A (/24A/32A)-nál nagyobb árammal is lehet tölteni az akkut (1 fázisról).
De hogy ez mennyire igaz, - pláne a Model 3 esetében - azt nem tudom.

Kipróbáltam a gyári töltőt a schuko csatlakozóval, és annak ellenére, amit @totya írt, pontosnak látszik a fenti becslés, mert az autó 18 km/h-val töltött.

A Model 3 gyári töltője alapból nem tud három fázison tölteni. Adapter sincs hozzá, és nem is lesz, mert egyszerűen hiányzik a töltőből két fázisnak a kábele.

Megnéztem a specifikációt, tényleg csak 3x16A-rel tud tölteni a Model3, szóval a témaindító 1x32A nem fog segíteni a gyors töltésben.
Kell a hálózatbővítés 3 fázisra.
De ha az adott szolgáltatónál valamiért nem menne a 3x32A, akkor bőven elég lesz a 3x16A is.
(bár hallottam olyan helyekről is, ahol lehet asszimetrikusan is terhelni, tehát a meglévő 1x32A mellé elég lehet 2x16A-t kérni. Tényleg a szolgáltatótól és a környékbeli viszonyoktól függ.)

Próbáltam utána járni a bővítésének, kb 100k a 3x16 A-re upgrade.
Talán ez lehet a legegyszerűbb és ,legolcsóbb” megoldás. Ha ez megvan, akkor kell egy type2 fali töltő és már mehet is 11kW-tal reményeim szerint

Azaz, egyetértek.
Azt gondold meg, hogy időben amikor töltenéd, akkor van-e más fogyasztó, aminek szintén kell némi áram.
Mert így néhány órán át teljesen ki fogod használni a rendelkezésre álló kapacitást.
Vagy időben illeszteni kell őket, vagy 3x20/25/32A kell :)))

Találtam egy érdekes webshopot.
Vannak Tesla specifikus cuccaik is.
Állítólag a Type2 kábeleik olyanok, hogy van rajtuk egy gomb, amivel meg lehet szakítani a töltést (mint a gyári kábelen), de a legérdekesebb, hogy ugyanezzel KI is lehet nyitni a töltőfedelet (úgy hogy a kábel ugye a kezünkben van, nem a kocsiban…)
Van benne valamilyen kis elektronika, de a működéséhez a key-fob-nak is a közelben kell lennie.
https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables

Ha pedig fali EVSE kell, az is van nekik, többféle is, ez 3x16A:
https://www.evchargeking.com/en/tesla-11kw-charging-station

ez a másik “kedvencem”, (specifikáció alapján, de személyes tapasztalat egyikkel sincs)
https://shop.go-e.co/charger-mobile_4

Szerencsére a garázsban nincs más fogyasztó, így ki tudnám használni maxon szerintem. Én a Tesla gyári fali töltöjére gondoltam bár elég borsos az ára, de ahogy nézegettem az ABB vagy Mennekes töltök is kb ebben az árban mozognak tudásról függően.

Árban nem olyan durva a Tesla EVSE.
Lehet olcsóbban is megúszni, de 400EUR alatt csak a házibarkács kategória van (aminek én nagy híve vagyok amúgy), de egy Tesla töltő mégiscsak jobban néz ki, mint egy villamos szerelvénydoboz :)))
A GO-E -s töltő szerintem azért poén, mert ha ipari csatival van bekötve, akkor szükség esetén (pl nyaraláskor) viheted magaddal, és az adapterekkel szinte bármilyen áramforrásból tudsz tölteni. Olyan helyen is, ahol mondjuk a 13A-t igénylő gyári konnektoros Tesla töltő leverné a biztit, hiszen a GO-E töltő paraméterei telefonon át állítgathatóak, így a töltőáram is tetszőlegesen korlátozható.
Az viszont igaz, hogy bár a Type2 csati körüli led futófény elég kúúl, de mégse Tesla logós :slight_smile: