Ennyire gyors a Supercharger V3 – Supercharger V2 vs V3

#1

A Tesla világszintű töltőhálózatát régóta a gyártó egyik legnagyobb előnyének tartják a villanyautós szektorban. Amikor a cég megnyitotta első nyolc Supercharger állomását, új fejezet nyílt az autóiparban. A Tesla első töltői akkoriban a legerősebb nyilvános töltőoszlopoknak számítottak, hisz 90 kilowattos csúcsteljesítménnyel, 75 perc alatt voltak képesek teljesen feltölteni egy 85 kWh-ás akkumulátorcsomaggal szerelt Model S-t. A Tesla így tette lehetővé a hosszú elektromos utakat, amik ez előtt szinte elképzelhetetlenek voltak.

Az amerikai autógyártó hét év múlva, napjainkban már 3000 nyilvános töltőállomást üzemeltet, összesen 12 000 töltőoszloppal. Idő közben a töltők technológiája is frissült. Megérkezett a Supercharger V2, napjainkra pedig már a V3-as oszlopokat is elkezdték telepíteni. A cél, hogy annyira szorítsák vissza a töltés idejét, amennyire csak lehetséges.

Milyen gyors a Supercharger V3?

Nemrég még 120 kW volt a maximális teljesítmény, amivel a Teslák a V2-es oszlopokról tölthettek. A V3-as oszlopok érkezésével azonban a V2-esek teljesítményét is felpumpálták 145 kW-ra, míg az új töltők már 250 kW-os teljesítmény fölé is kúszhatnak. Emellé érkezett az új akkumulátor előmelegítő funkció, amely a töltőhöz érkezés előtt olyan hőfokra melegíti a cellákat, hogy azok azonnal képesek legyen befogadni a lehető legnagyobb teljesítményt. A Supercharger V3 közel a felére zsugorítja az eredeti töltési időt, a Tesla fremonti gyáránál pedig már elérhetők ezek az oszlopok, ám nem minden Tesla képes befogadni a 250 kW-ot.

A Tesla egyelőre publikus bétának nevezi a V3-as olszopokat, és csak a Model 3 képes kihasználni mind a 250 kW-ot. A Model S és Model X típusokról nem árulták el, hogy mennyivel töltenek majd a Supercharger V3-mal, de már ezek is megkapták az akkumulátor előmelegítést, és a V2-es oszlopokról is 145 kW-tal tölthetnek.

Supercharger V2 vs V3

A 250 kW-os töltők a V2-es töltőkkel ellentétben nem osztoznak majd az áramon, vagyis minden töltő képes egyszerre leadni a csúcsteljesítményét, míg korábban a Superchargerek párosával osztoztak, így, ha egy oszlopon két autó töltött, akkor feleződött kettőjük között a teljesítmény. Az alábbi grafikon a töltési időt mutatja. Jól látszik, hogy a V3-as oszlop körülbelül 40 perc alatt végez, míg a V2-es egy óra alatt tölti tele ugyanazt az autót.
A következő grafikon adatait a V3-as Supercharger indulásánál rögzítették, egy Model 3 töltéséről. Láthatjuk, hogy a valós csúcsteljesítményen csak rövid ideig tartózkodik a V3-as töltő, ám ez után is képes nagyobb teljesítményt leadni, mint az elődje.

Látszik, hogy 70 és 90 százalék között már nemigen tesz különbséget a két töltő. Itt már szinte ugyanannyi időre van szükségük. Az is kirajzolódik, hogy a valódi 250 kW-os töltés csak azok számára elérhető, akik erősen lemerült akkumulátorral gurulnak be a Supercharger állomásra. Akkor tehát, ha a legrövidebb idő alatt szeretnénk a legtöbb áramot betölteni, hogy a legjobban kihasználjuk az időnket, lehetőleg 10 százalék körüli töltöttségi szinttel kell begurulnunk a Superchargerhez. Ez általánosságba véve ugyanígy, vagy hasonlóan működik az összes villámtöltőnél.

A Tesla és a konkurensek

A jövőben a V3-as Supercharger olyan egyéb villámtöltő-hálózatok mellett üzemel majd, mint az IONITY vagy az Electrify America. Előbbi Európában, második pedig az Egyesült Államokban telepít 350 kW-os töltőket, amelyek még a Tesla új oszlopainak teljesítményét is meghaladják.

A Model 3 jelenleg a leggyorsabban töltő elektromos személyautó a piacon, ám idén várhatóan megérkezik a Porsche Taycan, ami az előzetes beharangozók szerint nagyobb teljesítményt is képes lesz befogadni, mint a Model 3.

A piac csak fejlődni fog, ahogyan a Teslától is várhatunk még újításokat. Az új töltő, kombinálva az akkumulátor előmelegítésével most újra megnagyította az amerikai gyártó előnyét, azonban egy pillanatra sem állhatnak le a mérnökök, ha elöl szeretnének maradni ebben a rohamosan fejlődő szektorban.