Akku meghibásodás garancián túl

Újabban külföldi fórumokon előkerült a Tesla 8 éves általános (akkupakk és hajtáslánc) garancia lejártának kérdésköre (jelenleg a 2012-13 évben gyártott MS-ek érintettek). Amerikai tulajok beszámolói szerint garancia utáni akku meghibásodás esetén a Tesla náluk kb 22.000 dollár fejében ad új akkumulátort (4 év garival) a régi helyett (csere), ami nagyjából egy ilyen korú működőképes autó piaci értéke. Vagyis garancia letelte után új akkumukáltor vásárlása a korábbi ígéretekkel ellentétben semmiképpen sem olcsó, mondhatni gazdaságilag értelmetlen.

Lehetőségként marad a javítás, amit a Tesla házon belül is végez, amikor “elromlott”, kiszerelt akkumulátorokat felújít, hibás modulokat a pakkon belüli többi modulhoz leginkább hasonlító (szintén használt) modullal vált ki, és azt újra értékesíti vagy garanciális autóban cseréli. (Egy ilyen akkupakk “csak” 16.000 dollárba kerül, 2 év tesla garanciával).

Ilyet külsős műhelyek is végeznek. Ha pl egy diagnosztikát követően megállapítást nyer, (és az esetek többségében ez a helyzet) hogy csak 1 modul hibás a 16-ból, akkor csábító lehet ezt egy hasonló korú használt de működő modulra kicserélni, ami úgy ezer dollár körüli áron beszerezhető, így újra van egy hibátlan, igaz garancia nélküli akkumulátorunk, mégsem került se 22.000, de még 16.000 dollárba se.

Csakhogy itt jön a bökkenő. Míg a Teslánál többezer bontott modul közül választhatják ki az adott akkumulátorba a legmegfelelőbb cseremodult, kisebb műhelyeknek erre ritkán van lehetősége, ennek pedig az lesz az eredménye, hogy az autó szoftvere néhány töltés után nem fogja elfogadni ezt a felújitott pakkot. A műhelyek szerint (több ezer akkupakk javítással a hátuk mögött) jelenleg már csak régebbi, visszabutított szoftver verzióval sikerül egy javított, modulcserés akkut működésre bírni, mivel az autó a modulok közötti legkisebb feszültség (kapacitás) különbséggel szemben is intoleráns, ami sajnos az akku öregedésével egyre inkább előfordulhat. Valószínűsíthetően azért, mert a modulok kiegyensúlyozatlansága statisztikai értelemben véve emelt kockázatot hordoz, amit sem a gyártó, sem a tulajok nem tolerálnak (legrosszabb esetben kigyulladás veszélye). Ez nem egy walkman, amiben kicserélem 4 elemből az egyiket. Így utolsó megoldás az autó szoftveres visszabutítása, de ez sem jár kockázat nélkül, sőt. Az autók két évvel korábbi szoftverében még nem kellett és nem is lehetett kezelni az idős pakkokat mivel akkor még fiatalabb volt a flotta, és a gyártó nyilvánvalóan a biztonságot és saját jó hírnevének megőrzését helyezi előtérbe amikor időről időre változtat, szigorít a cellákat felügyelő algoritmuson. Így tehát “házilag” felújított pakkot régebbi szoftverrel hajtani nem biztos hogy érdemes (jogászok készültségben).

Talán a kérdés jelenleg nem sokakat érint, de idővel egyre többeket fog, ezért kérdezném, tud-e valaki ettől eltérő infót, vagy bármit, esetleg saját tapasztalatot, amit meg is osztana velünk.

Elnézést, ha igyekezetem ellenére bármely részében pontatlan vagy egyenesen téves amit leírtam, nem vagyok szakértője a kérdésnek, a fórumokban sokan sokfélét írnak, a Teslával pedig utoljára jópár évvel ezelőtt lehetett felvenni bármilyen kapcsolatot.

Előre is köszönöm a hozzászólásokat, jó autózást mindenkinek !

2 kedvelés

Hmmm. ,akkor 4 évente legalább rákáényszerít az autócserére, talán akkor még el lehet adni.